The%20Score
Im Winter 2008/2009 stand der nächste Wechsel im Jancree Line-up an. Und erneut sollte es bei Jancree die Gitarristenstelle betreffen. Diesmal gab es allerdings keinerlei Differenzen, weder in musikalischer noch in persönlicher Hinsicht. Ganz im Gegenteil, war zwischen Diddl, Klaus und Olaf seit 2002 doch ein sehr enges freundschaftliches Verhältnis entstanden. Ganz zu Schweigen von den allseits geschätzten Gitarrenkünsten und den Songwriterqualitäten, die Diddl in der Band auszeichneten.
Diddl Hock hatte schon länger damit geliebäugelt, zusammen mit seiner Frau Michaela und den beiden gemeinsamen Töchtern nach Australien zu ziehen, hatte doch seine Frau schon seit langem ein sehr lukratives Jobangebot als Ärztin von einer australischen Klinik in Aussicht. Natürlich musste der Umzug mit Haussuche auf den fünften Kontinent von langer Hand geplant werden und so kam der Ausstieg bei Jancree wenigstens nicht plötzlich und überraschend.
Diddl hatte sich ja seit Monaten immer wieder mit den Bandkollegen darüber ausgetauscht und Klaus und Olaf über den jeweils aktuellen Stand der Dinge informiert. Aber trotzdem stand der Rest des Trios wieder einmal vor der Frage, wie es weitergehen und vor allen Dingen, wer Nachfolger werden sollte. Die Messlatte lag mittlerweile sehr hoch, denn neben dem musikalischen Können sollte auf alle Fälle die menschliche Komponente stimmen. Man hatte keinerlei Lust auf Egozentrik oder irgend eine anstrengende Psychonummer mit divenhaftem Künstlerverhalten oder ähnlichem.
Klar war nur, dass Jancree auf alle Fälle weitermachen wollten. Also lautete die Frage Anfang 2009: "Wer wird Nachfolger von Diddl Hock und wie findet man ihn?".
Das letzte gemeinsame Bandfoto von Jancree mit Gitarrist Diddl Hock vor seinem Umzug nach Australien im Januar 2009 (von links nach rechts: Klaus Schmid, Diddl Hock, Olaf Steffens).The last common band photo of Jancree with guitarist Diddl Hock before moving to Australia in January 2009 (left to right: Klaus Schmid, Diddl Hock, Olaf Steffens). Ein Besuch Down Under: Jancree Schlagzeuger Klaus Schmid besucht Jancree Ex-Gitarristen und Bandkollegen Diddl Hock in Australien 2010.
A Visit Down Under: Jancree drummer Klaus Schmid visits Jancree ex-guitarist and bandmate Diddl Hock in Australia in 2010.
Diddl H: Moving Down Under
In the winter of 2008/2009, the next change in the Jancree line-up was due. And again it should concern the guitarist position at Jancree. This time, however, there were no differences, neither in musical nor in personal terms. On the contrary, between Diddl, Klaus and Olaf a very close friendship had emerged since 2002. Not to mention the well-esteemed guitar skills and the songwriting qualities that distinguished Diddl in the band.
Diddl Hock had long been fond of moving to Australia together with his wife Michaela and their two daughters, as his wife had a very lucrative job offer as a doctor from an Australian hospital. Of course, the house-to-house move to the Fifth Continent had to be planned for a long time, so leaving Jancree was not suddenly surprising. Diddl had been exchanging ideas with the bandmates over and over again for months and had informed Klaus and Olaf about the current state of affairs. But still the rest of the trio was once again faced with the question of how to proceed and, above all, who should succeed. The scale was now very high, because in addition to the musical ability, the human component should vote in any case. One had no desire for egocentricity or any strenuous psycho number with diva like artist behavior or the like.
It was very clear that Jancree wanted to continue in any case. So the question at the beginning of 2009 was: "Who will be the successor of Diddl Hock and how could he be found?".
Noch bevor Diddl Hock mit seiner Familie im Januar 2009 nach Australien übersiedelte, wurde mit der Suche nach einem neuen Gitarristen begonnen. Man hatte sich in der Szene und verschiedenen Bands schon etwas umgeschaut, aber zunächst schien niemand in das Anforderungsprofil bei Jancree zu passen oder war vertraglich gebunden. Gesucht wurde ein Könner an den sechs Saiten mit Songwritertalent und auch menschlich sollte er zum Trio passen.
Diddl Hock selbst hat dann den Kontakt zu einem für Jancree interessanten Gitarristen hergestellt, mit dem er schon des Öfteren bei Sessions auf der Bühne zusammengespielt hatte und der bereits in einigen namhaften Projekten und Bands mitgewirkt hat. Diddl Hock hat dem Gitarristen Christian Gasch von seinem Umzug nach Australien und dem Ausstieg bei Jancree erzählt. Christian kannte Jancree bereits und fand die Aussicht, in einem renommierten Rock-Trio den Gitarrenpart zu übernehmen sehr attraktiv und interessant.
Christian Gasch hatte, trotz seines damaligen Alters von knapp über 30, schon in einigen großen Produktionen und Bandprojekten mitgespielt. Unter anderem im Janis Joplin Musical "Janis" mit Sängerin Marion La Marché, From Da Soul, der Robert Ahl Band und den Anfängen der "Sweet Soul Music Revue" um den Produzenten Klaus Gassmann mit verschiedenen Soul-Größen und Moderator der Show Ron Williams.
Christian hatte Gitarre in Freiburg studiert, arbeitete zudem als Gitarrenlehrer an einer Musikschule und war auf höchstem Niveau mit den unterschiedlichsten Gitarren- und Musikstilen vertraut. Ein Allround-Profi mit Bühnenerfahrung, dessen große Liebe der Rockmusik gilt und der, wie sich in ersten Gesprächen herausstellte, nur ein paar Straßen entfernt von Drummer Klaus Schmid wohnte und dort ebenso bodenständig aufgewachsen war. Der perfekte Nachfolger war also gefunden und die Chemie stimmte auf Anhieb, wie sich nach den ersten gemeinsamen Sessions im Proberaum schnell gezeigt hat.
Christian Gasch On Guitar
Even before Diddl Hock moved to Australia together with his family in January 2009, the search for a new guitarist began. Jancree had looked around the scene and various bands a bit, but at first nobody seemed to fit into the requirements profile at Jancree or was contractually bound. Wanted was a master on the six strings with songwriting talent and a sympathetic character that should fit to the trio.
Diddl Hock himself then made contact with a guitarist who was interesting for Jancree, with whom he had often played together on stage during sessions and who had already worked in some well-known projects and bands. Diddl Hock told the guitarist Christian Gasch about his plans of moving to Australia and his leaving of Jancree. Christian already knew Jancree and found the prospect of playing the guitar part in a renowned rock trio very attractive and interesting.
Christian Gasch, despite his age of just a bit over 30 back then, had already played in some major productions and band projects. Among others in the Janis Joplin Musical "Janis" with singer Marion La Marché, From Da Soul, the Robert Ahl Band and the beginnings of the "Sweet Soul Music Revue" around the producer Klaus Gassmann with different soul-sizes and presenter of the show Ron Williams.
Christian had studied guitar in Freiburg (Germany), also worked as a guitar teacher at a music school and was familiar with a large variety of guitar and music styles at a high level. An all-round professional with stage experience, with great love for Rock music and who, as it turned out in first talks, lived only a few streets away from drummer Klaus Schmid and had grown up there as down to earth as well. The perfect successor was found and the chemistry was right at the first attempt, as it quickly became apparent after the first joint sessions in the rehearsal room.
Nach dem Wechsel auf dem Gitarristenposten im Frühjahr 2009 wurden natürlich neue Promotionfotos für die Presse- und Bookingarbeit benötigt, wollte man doch die neue Besetzung auch der Öffentlichkeit vorstellen. Neben den vielen Live-Fotos, die Florian Seiler über die Jahre von Jancree gemacht hatte und mit denen die Band vollauf zufrieden war, stand im Sommer 2009 ein Fotoshooting außerhalb der Konzertsäle an.
Hier eine kleine Fotoauswahl, die später als offizielle Promotionfotos genutzt wurden und ein paar bisher unveröffentlichte Aufnahmen. Als Location diente das Gelände der "Weinheimer Nachrichten" ganz in der Nähe des Tonstudios und Proberaums der Band.
The New Line-Up
After the change on the guitarist post in the spring of 2009, of course, new promotional photos were needed for the press and booking work, but one also wanted to introduce the new line-up to the public. In addition to the many live photos that Florian Seiler had taken of Jancree over the years and with whom the band was completely satisfied, a photo shooting outside the concert halls was scheduled for the summer of 2009.
Here is a small selection of photos, which were later used as official promotional photos and a few previously unpublished shots. As a location for this photo shooting the company site of the "Weinheimer Nachrichten" (a German Newspaper) near the recording studio and rehearsal room of the band had been chosen.
Die Musikindustrie war Ende der 2000er Jahre längst im Internetzeitalter angekommen, was für erhebliche neue Umwälzungen und Auswirkungen sowohl positiver als auch negativer Art gesorgt hatte. Zum einen ermöglichten soziale Netzwerke wie zum Beispiel Facebook und MySpace, Videoportale wie YouTube und die massenhaften Musik-, Band- und Downloadportale, ungeahnte weltweite Verbreitungsmöglichkeiten und Promotionplattformen im Internet. Bands und Künstler konnten sich und ihre Musik nun rasend schnell und relativ einfach einem großen, ebenfalls weltweiten, Musikpublikum präsentieren. Was bis zur digitalen Revolution nur mit teils großen Budgets und personellem Aufwand von Platten- und Produktionsfirmen unter Einsatz von Werbeagenturen und großen Vetriebsnetzwerken umgesetzt werden konnte, war nun mit wesentlich weniger Leuten in enorm kürzerer Zeit für viel weniger Geld möglich. Das sollte die Musikindustrie in den Folgejahren anhand von stark einbrechenden Verkaufszahlen bei physischen Tonträgern noch schmerzlich zu spüren bekommen.
Andererseits hat sich auch schnell herausgestellt, dass durch die fast schon explosionsartige Ausbreitung und Veröffentlichung von ständig neuen Songs und Musikern, eine Übersicht und Auswahl immer schwieriger wurde. Es entstanden immer mehr neue Musiknischen innerhalb und neben Rock, Pop, Blues, Heavy Metal, Reggea, Jazz, Hip Hop, Country, Folk, etc.. So gibt es beispielsweise alleine im Heavy Metal Rock so unterschiedliche Untergruppierungen wie Speed Metal, Doom Metal, Trash Metal, White Metal, Prog Metal, Old School Metal und viele andere mehr.
Diese, unter anderem mit durch die weltweite Vernetzung und leichteren Zugangs-, Verfügungs- und Vermarktungsmöglichkeiten von Musik verursachte Vielfalt, setzt ungeahnetes kreatives Potenzial frei, was immer noch andauert. Allerdings wurde es auch für etablierte Musiker und Bands zunehmend schwerer, sich aus der riesigen Masse an täglich hochgeladenen Neuveröffentlichungen herauszuheben. Denn unter den vielen sehr kreativen und hochklassigen Songs und Produktionen befindet sich nun leider auch sehr viel minderwertiges Songamterial von mehr oder weniger talentlosen Leuten.
Bereits seit 2000 waren auch Jancree mit einer, zunächst kleinen Homepage im Internet am Start. In den Anfangstagen der Jancre-Website noch von Frank Weber betreut, der ja bereits 1997 schon Bandfotos von Jancree gemacht hatte und sich mit der Programmierung von Websites auskannte bis hin zu der absolut professionellen Internetpräsenz, die Webmaster Markus Krieg seit etwa 2005 für Jancree erstellt. Natürlich waren auch Jancree den neuen Möglichkeiten gegenüber offen, die das Internet bereitstellte. Auch wenn sie noch aus der analogen Musikzeit stammen und einige Entwicklungen kritisch sahen.
Neben der bandeigenen Homepage wurden ab 2008 nun auch nationale und internationale Musikportale und Jancree-Profile im Netz bedient. Die Resonanz und die Zugriffe schnellten auf manchen Portalen enorm in die Höhe, allerdings verkaufte die Band dadurch nicht automatisch mehr Tonträger. Das geschah nach wie vor bei den Live-Konzerten von Jancree oder per Mailorder.
Das Feedback von Musikfans auf Postings und Blogs und das Auftauchen von ersten "digitalen" Plattenfirmen im Netz, brachten Jancree auf die Suche nach einem geeigneten Partner mit diesen neuartigen Vertriebswegen. Hatten Jancree in ihrer Bandkarriere bisher entweder auf eigene Faust agiert, mit Agenturen oder kleineren Labels kooperiert und ihre Alben produziert, taten sich nun plötzlich neue, ungeahnte Vertriebsmöglichkeiten auf. Durch einen interessanten Artikel in einer Musikfachzeitschrift neugierig geworden, stieß Olaf Steffens im Sommer 2008 auf das Digitallabel "Rebeat". Jancree-Webmaster Markus Krieg sollte nach Sondierung und Klärung der Abläufe mit der österreichischen Firma in Tulln bei Wien Kontakt aufnehmen. Zunächst waren Jancree daran interessiert, ihren Backkatalog zu präsentieren, um dann möglicherweise das weltweite Vertriebsnetz von "Rebeat" für eine neue Produktion zu nutzen.
Es folgte das wochenlange Einpflegen des gesamten Jancree-Backkatalogs aller bisher veröffentlichten Songs und das Erstellen von Sampleausschnitten und Promotiontexten auf deutsch und englisch. Danach hat die Crew von "Rebeat" das gesamte Material an international agierende Downloadportale wie zum Beispiel iTunes, Rhapsody, Musicload und Amazon geschickt. Man konnte sich nun erstmalig in der Bandgeschichte weltweit entweder einzelne Songs oder komplette Alben von Jancree downloaden. Für die Bandmitglieder war es schon ein cooles Gefühl, die ersten Downloadstatistiken zu sehen, aus denen hervorging, dass Jancree nun auch unter anderem Fans in den USA, Kanada, England und den skandinavischen Ländern hatte.
Deal With Internet Label
In the late 2000s the music industry had long arrived in the Internet age, which had caused significant new upheavals and effects of both positive and negative nature. On the one hand, social networks such as Facebook and MySpace, video portals such as YouTube and the music, band and download portals have enabled unprecedented global distribution and promotion platforms on the Internet. Bands and artists were able to present themselves and their music unexpectedly fast and relatively easy to a large, also worldwide, music audience. What could be implemented until the digital revolution only with large budgets and personnel expenditure of record and production companies using advertising agencies and large distribution networks, was now possible with far fewer people in a much shorter time for much less money. The music industry should face this painfully in the following years on the basis of sharply falling sales of physical phonograms.
On the other hand, it has quickly become apparent that through the explosive and constantly spread and release of new songs and musicians, an overview and selection had become increasingly difficult. There were more and more new music niches within and besides Rock, Pop, Blues, Heavy Metal, Reggea, Jazz, Hip Hop, Country, Folk, etc .. For example, in Heavy Metal Rock many subgroups such as Speed Metal, Doom Metal , Trash Metal, White Metal, Prog Metal, Old School Metal and many more established.
This variety, created in part by global connectivity and easier access, availability and marketing of music, unleashed untapped creative potential, which is still ongoing. However, it has also become increasingly difficult for established musicians and bands to stand out from the huge mass of new releases uploaded daily. Because among the many very creative and high-class songs and productions there is unfortunately also a lot of inferior song material from more or less talentless people.
Already since 2000 Jancree had, at first small homepage, on the internet. In the early days of the Jancre website Frank Weber, who had already made band photos of Jancree in 1997, took care and knew about the programming of websites up to the absolutely professional internet presence, which webmaster Markus Krieg creates since about 2005 for Jancree. Of course, Jancree was also open to the new opportunities that the Internet provided. Even if they were founded in the analogue music times they saw some developments critically.
In addition to the band's own homepage, from 2008 on national and international music portals and Jancree profiles were also served online. The response and the traffic on some portals shot up enormously, but the band did not automatically sell more CDs. That still happened at the live concerts of Jancree or via mailorder.
The feedback of music fans on postings and blogs and the emergence of the first "digital" record companies on the net, put Jancree on the search for a suitable partner with these novel distribution channels. So far, Jancree had either acted on their own in their band career, cooperated with agencies or smaller labels and produced their albums, but suddenly new, unimagined distribution possibilities opened up.
Curious about an interesting article in a music magazine, Olaf Steffens came across with the digital label "Rebeat" in the summer of 2008. Jancree webmaster Markus Krieg should contact the Austrian company in Tulln near Vienna after exploring and clarifying the processes. Initially, Jancree were interested in presenting their back catalog, and then possibly using Rebeat's worldwide distribution network for a new production.
This was followed by weeks of uploading the entire Jancree back catalog with all previously released songs and the creation of sample clips and promotional texts in German and English. Afterwards, the crew of "Rebeat" sent the entire material to internationally operating download portals such as iTunes, Rhapsody, Musicload or Amazon. For the first time in the band's history, you could either download single songs or complete albums from Jancree. It was a cool feeling for the band members to see the first download statistics, which showed that Jancree now had fans in the US, Canada, England and the Scandinavian countries.
Bereits im Sommer 2007, also noch während der Arbeiten am Live-Album "Night Moves", begannen Jancree mit ersten Aufnahmesessions zu einem möglichen neuen Album. Die Band hatte einige neue Songs komponiert und teils schon live gespielt und wollte diese in einer Art Vorproduktion festhalten. Die Zeit schien langsam reif für das erste Studioalbum mit ausschließlich eigenem Material seit ihrer Maxi-CD "Luck Comes Slow" aus dem Jahr 2000.
Allerdings stand erst noch die Veröffentlichung von "Night Moves" an und ebenso die Beendigung der "8707-Jubiläums Tour" mit einigen Konzerten. Man wollte zwar mit der Studio Arbeit am Ball blieben, aber auch nichts überstürzen, stand doch zeitgleich viel zuzätzliche Arbeit für die Albumpromotion und Internetpräsenz an. 2008 wurden dann die Umzugspläne von Gitarrist Diddl Hock und sein damit verbundener Ausstieg aus der Band immer konkreter, was die Planung und Umsetzung eines neuen Studioalbums in eine neue Richtung lenkte. Die bereits mit Diddl eingespielten Tracks wurden nun nochmals gesichtet und fertiggestellt, da der Umzugstermin immer näher rückte und zum damaligen Zeitpunkt erst mal kein Nachfolger für ihn feststand.
Im Winter 2008/2009 und im darauffolgenden Frühjahr sollte dann alles recht schnell gehen. Mit Christian Gasch war ein neuer Mann gefunden, neue Songs sind entstanden und bereits im Herbst 2009 konnten die Studiosessions weitergehen. Diddl hatte zwischenzeitlich ein paar der noch fehlenden Gitarrenspuren in Australien eingespielt und per Datentransfer nach Deutschland geschickt, wo sie in Helmer Rick's Studio mit Christians Spuren ergänzt oder zusammengeführt wurden. So zu arbeiten war für Jancree eine völlig neue Erfahrung und wäre noch vor ein paar Jahren undenkbar gewesen, war diese Arbeitsweise bisher nur den ganz Großen im Musikbusiness vorbehalten.
Auf fünf der vierzehn neu aufgenommenen Songs ist noch Gitarrist Diddl Hock zu hören, so bei dem Instrumentalstück "8707", bei "No-Man's Land", "There Is", "Right Off The Tracks" und "Time After Time". Der für Diddl typische eher soundmalerische Stil hat sich sehr gut mit dem etwas sparsameren, puristischen Gitarrensound und Stil von Christian Gasch ergänzt.
Bei den Arbeiten im Herbst 2009 bekam das neue Line-up Besuch von dem Mannheimer Allround Musiker, Busters Sänger, Produzenten und ehemaligen Popbeauftragten der Stadt Mannheim, Markus Sprengler. Jancree und Markus Sprengler kannten sich schon sehr lange, er schätze die Qualitäten des Trios und hatte davon gehört, dass die Band an einem neuen Studioalbum feilte. Jancree hatten mit "There Is" einen neuen, eingängigen Song auf Lager, in dem Sprengler sehr viel Potenzial für einen Hit sah. Olaf Steffens und Klaus Schmid haben sich daraufhin ein paar Mal mit ihm getroffen, um unter anderem auszuloten, ob der Song eventuell über sein neu gegründetes Label zu veröffentlichen sei. Allerdings müsste seiner Meinung nach noch stark am Sound des Tracks gearbeitet werden, da der bisherigen Produktion etwas Druck fehlen würde und sie somit nicht ganz zeitgemäß klänge.
Der Deal mit ihm kam zwar nicht zustande, aber Jancree nahmen die Anmerkungen ernst und wollten den fertigen Mix von unabhängigen Studiocracks bearbeiten lassen. Drummer Klaus Schmid hatte gehört, dass in Walldorf ein neues Masteringstudio in der Nähe seines bevorzugten Schlagzeuggeschäftes eröffnet und von den Studio-Cracks Robert Koste und Thomas Weitzel geführt wurde. Die beiden haben dann nach Vorgesprächen den Song zur Bearbeitung in ihrem Mixingstudio www.recordingladen.de erhalten und losgelegt. Das Resultat war um einiges besser und hatte soundtechnisch erheblich gewonnen. Die endgültige Version fand dann letztendlich auch den Weg auf das neue Jancree-Album "The Score".
Wie eine weitere Zusammenarbeit mit Markus Sprengler und damit der weitere Weg von Jancree zu diesem Zeitpunkt ausgesehen hätte bleibt hingegen Spekulation.
Studioschnappschüsse während den Aufnahmesessions für "The Score" in Rick's Studio, Weinheim (Bergstraße) mit dem neuen Line-up Olaf Steffens, Klaus Schmid und Christian Gasch.Studiosnapshots taken during the recording sessions for "The Score" at Rick's Studio, Weinheim (Germany) with the new line-up Olaf Steffens, Klaus Schmid and Christian Gasch.
The Studio Recordings
Already in the summer of 2007, while still working on the live album "Night Moves", Jancree began with the first recording sessions for a possible new album. The band had composed some new songs and some had already been played live and they wanted to record them for a kind of pre-production. The time seemed ripe for the first studio album with their own material since their maxi-CD "Luck Comes Slow" from the year 2000.
However, the release of "Night Moves" was due and the "8707-Jubilee Tour" with several concerts had to be finished as well. Although they wanted to keep in touch with the studio work, they did not want to rush things at the same time as they had to do a lot of extra work for the album promotion and the internet presence. In 2008, the moving plans of guitarist Diddl Hock and his associated leaving of the band became more and more concrete, which took the planning and implementation of a new studio album in a new direction. The already recorded tracks with Diddl were now again spotted and completed, as the move date was approaching closer and at that time there was no successor in sight for him.
In the winter of 2008/2009 and in the following spring everything should be going very fast. With Christian Gasch a new man was found, new songs were composed and already in autumn 2009 the studio sessions could go on. In the meantime Diddl had recorded some of the missing guitar tracks in Australia and sent them via data transfer to Germany, where they were supplemented or merged with Christian's tracks in Helmer Rick's studio. To work that way was a completely new experience for Jancree and would have been unthinkable a few years ago, so far this way of working was only reserved for the very big ones in the music business.
Guitarist Diddl Hock can be heard on five of the fourteen newly recorded songs, such as the instrumental track "8707", "No-Man's Land", "There Is", "Right Off The Tracks" and "Time After Time". Diddl's typical spheric sound style has complemented the somewhat more economical, purist guitar sound and style of Christian Gasch very well.
In the fall of 2009, the new line-up was visited during their recording work by the Mannheim-based all-round musician, Busters singer, producer and former "Official Music Manager" of the City of Mannheim (Germany), Markus Sprengler. Jancree and Markus Sprengeler had known each other for a very long time, he appreciated the qualities of the trio and had heard that the band was working on a new studio album. With "There Is" Jancree had a new, catchy song in stock, in which Sprengler saw a lot of potential for a hit single. Olaf Steffens and Klaus Schmid then met with him a few times to explore, among other things, whether the song may be published on his newly founded label. However, in his opinion, the sound of the track would still have to be heavily worked on, since the previous production would lack some pressure and therefore did not sound quite up-to-date.
The deal with him did not materialize, but Jancree took the comments seriously and wanted to get the mixing process finished by independent studio cracks. Drummer Klaus Schmid had heard that in Walldorf in Baden, Germany a new mastering studio near his favorite drum shop was opened and run by the studio-cracks Robert Koste and Thomas Weitzel. After preliminary talks, the two then received the song mix data for editing it in their mixing studio www.recordingladen.de. The result was a lot better and had won considerably in terms of sound technology. The final version finally found its way onto the new Jancree album "The Score".
How the further cooperation with Markus Sprengler and thus the further way of Jancree would have looked like at this time remains, however, speculation.
Jancree hatten von Sommer 2007 bis Herbst 2009 mit Unterbrechungen an neuen Songs gearbeitet und diese im Studio aufgenommen. Einige der Songs waren noch von Gitarrist Diddl Hock mitkomponiert und eingespielt worden, manche der vierzehn Songs wurden übernommen und vom neuen Gitarristen Cristian Gasch im Arrangement ergänzt und eingespielt und bei Songs wie "Out Of Town", "Keep Things Simple" oder "Rest A While" hatte Christian komplett seinen ganz persönlichen Stil mit eingebracht. Es war eine interessante musikalische Mischung entstanden, bei der jedoch trotzdem ganz klar Jancree zu erkennen waren.
Olaf Steffens hatte sich im Vorfeld und während der Produktion die Frage gestellt, wie das mittlerweile achte Album der Band heißen und was es textlich beinhalten könnte. Es waren Songs entstanden, die von der Musik her klar auf klassischem Rock basierten. Sie waren mit Blues- und Hardrockelementen und Soulfunk-Licks versehen und bei dem Instrumentalstück "8707" wurde sogar mit Fusion-Rockelementen einen Ausflug in die Anfangszeiten der Band unternommen. Dabei kamen sogar Keyboards und gedoppelte Twin Gitarren als Remineszenz an die großen Zeiten der Rockmusik zum Einsatz. Die musikalische Ausrichtung war von der Form her klar definiert und umgesetzt.
Steffens stellte sich weiter Fragen zum Inhalt des Albums: "Wo steht die Band Anfang 2010? Wie lautet die Standortbestimmung? Knapp achtzehn Jahre waren nun seit der Veröffentlichung ihres Debüts "Clowns, Beggars & Thieves" vergangen und unglaublich viel war zwischenzeitlich, nicht nur auf die Band und die einzelnen Musiker bezogen, passiert und hatte sich verändert. Und Jancree hatten zudem – abgesehen von den drei Bonustracks auf "Backdates" – seit 2000 kein Album mehr mit komplett eigenem Songmaterial veröffentlicht. Es war tatsächlich eine Standortbestimmung zu dem es keinen passenderen Titel als "The Score" ("Der Spielstand") geben konnte.
Alle Texte werden bei Jancree schon immer von Sänger und Bassist Olaf Steffens geschrieben. "Als Texter in einer Band ist man natürlich eine Art "Einzelkämpfer", der Dinge alleine auf sich gestellt formuliert und zu Papier bringt. Textideen entstammen vielschichtigen Einflüssen, Emotionen, Erlebnissen, Überlegungen und Einfällen. Dazu kommt noch das Ein- und Anpassen der Worte und Sätze in Melodiebögen und in die Musik.", erklärt er nach Fragen zu seiner Arbeitsweise und ergänzt: "Im Falle von Jancree gibt es zwar immer erst die Musik – teilweise in Fragmenten beim gemeinsamen Jammen entstanden – aber Ideen zu Texten habe ich eigentlich immer in der Schublade. Das ergibt sich schon alleine dadurch, wenn man mit offenen Augen und Ohren durch die Welt läuft, viel liest und sich mit unterschiedlichsten Dingen beschäftigt. Bei Jancree haben wir uns schon immer neben der Musik über die verschiedensten Sachen unterhalten und ausgetauscht. Da bleibt es natürlich nicht aus, dass Themen und Ansichten aus den Gesprächen mit in die Texte einfließen."
Bei "The Score" geht es um Standortbestimmungen, um Rück- und Ausblicke, um Veränderungen, um den Verlust und das Widererlangen von innerem Gleichgewicht, um Glauben und Wissen, um kritische Betrachtungen, um Seele und Eingeständnisse. Zum Teil sehr persönliche Statements, die gepaart mit der Musik ein perfektes Ganzes ergeben.
"Bei Jancree haben wir uns schon immer auch gerne über Philosophie unterhalten und zum Zeitpunkt des Schreibens an den Texten zu "The Score" hatte ich begonnen, mich intensiv speziell mit fernöstlichen Weisheiten zu beschäftigen. Einige Kernüberlegungen und Grundaussagen sind in die Songtexte mit eingeflossen. So zum Beispiel bei "Keep Things Simple", "Change" oder "Balance" ", hat Olaf Steffens in einem späteren Interview dem Musikjournalisten Gereon Hoffmann zur Entstehung der Texte erklärt.
Es gibt aber auch andere Themen und Blickwinkel auf dem Album, so zum Beispiel beim Titelstück "The Score", in dem es um mediale Übersättigung mit teils fragwürdigen Inhalten besonders bei TV-Soaps und Casting Shows geht. Oder bei "Bale Out", wo ungläubiges Staunen über religiöse Fanatiker und skrupellose Banker zum Ausdruck kommt.
Der Song "No-Man's-Land" handelt vom oft unreflektierten Umgang mit Aussagen von religiösen Dogmatikern und dem Überstülpen von Glauben und Meinungen ohne darüber nachzudenken. "Right Off The Tracks" ist ein Blick in den Rückspiegel auf das bisher Erlebte in Bluesmetaphern gesprochen und in einen Uptempo Rocksong verpackt. Bei der Ballade "Rest A While" steht der Wunsch nach einem Innehalten im Vordergrund. "Out Of Town" ist inhaltlich ein wenig die Fortführung von "Not In This Town" vom '95er "The Solitary Dream"-Album: Von Zeit zu Zeit muss man einfach Aussteigen und die Flucht nach Vorne antreten.
"Through To You" ist die Beschreibung einer manchmal verzweifelten Suche nach sich selbst im Kontext einer großen, tief empfundenen Liebe. Der Text zu "Time After Time" hingegen spielt mit teils kryptischen Worten und starken Bildern zum Thema "Wie kostbar Zeit ist".
"Die Inspiration zum Text von "Soulscape" stammt aus dem Buch "Roadshow" des kanadischen Rush-Drummers Neil Peart," sagt Olaf Steffens. "Ich habe schon einige Bücher von ihm gelesen und mir gefallen seine Gedanken und Eindrücke, die er während seiner ausgedehnten Reisen per Fahrrad oder Motorrad quer über den Planeten, niederschreibt. Ich habe aus seinen ausführlichen Reisebeschreibungen in dem Buch die Frage abgeleitet, ob es wohl Landschaften gibt, die Seelenlandschaften entsprechen beziehungsweise einem Seelenzustand ähnlich sein können."
"What would it look like
What would you see
Try to imagine
A perfect place to be
A brilliant lookout
Over the sea
Your inner landscape
What would it be
Rain forests or a foggy valley
Dessert sands or open highways
Volcano islands touched by the sea
Your soul landscape ..."
Soulscape
Original frontcover and booklet page of the limited edition "The Score - Lyrics".
Positioning
Jancree had been working on new songs and recording them in the studio from summer 2007 to fall 2009 with interruptions. Some of the songs were co-composed and recorded by former guitarist Diddl Hock, some of the fourteen songs were taken over and added to the arrangement by the new guitarist Cristian Gasch and on songs like "Out Of Town", "Keep Things Simple" or "Rest A While" Christian had completely incorporated his own personal guitar style. The result was an interesting musical mix, but in spite of that, the style of Jancree was clearly recognizable.
Olaf Steffens had asked himself in the run-up to and during the production of their meanwhile eighth album how the new album should be titled and what it should contain lyrically. They had written and recorded songs that were based musically clearly on classical Rock. But they contained also Blues and Hard Rock elements and Soulfunk licks and the instrumental piece "8707" even some Fusion Rock elements which sounded like a trip to the early days of the band. Even keyboards and doubled twin guitars were used as a reminiscence to the great era of Rock music. The musical direction was clearly defined and implemented in terms of form.
Steffens continued to ask questions about the album's content: "Where is the band in early 2010? What was the positioning? Nearly eighteen years had passed since the release of their debut "Clowns, Beggars & Thieves" and incredibly much had happened and changed in the meantime, concerning not only the band and the musicians as individuals. And Jancree had not – besides the three bonus tracks on "Backdates" - released an album with completely own song material since 2000. In fact, it was a positioning for which you could give not a more appropriate title than "The Score".
At Jancree all lyrics have always been written by singer and bassist Olaf Steffens. "As a lyricist in a band, of course, you're a kind of "lone fighter" who puts things together on his own and to paper. Lyric ideas come from complex influences, emotions, experiences, reflections and incidents. At the same time you have to work on the adaptation of the words and sentences into melody lines and into the music", he explains questions about his way of working and adds: "In the case of Jancree, there is always the music first - sometimes in fragments when jamming together - but I always have ideas about texts in the drawer. It's the result of walking around the world with your eyes and ears open, reading a lot and engaging in a variety of things. At Jancree, we have always talked and exchanged ourselves over the most various things besides music. Of course, some topics and views from the conversations later flowed into the lyrics."
The album "The Score" is about positionings, about reflections and views, about changes, about losing and regaining inner balance, about faith and knowledge, about critical considerations, about soul and confessions. Partly very personal statements that, combined with the music, make a perfect whole.
"At Jancree, we always liked to talk about philosophy, and by the time I was writing the lyrics for "The Score", I began to study Far Eastern wisdom more intensive. A few of the key considerations and basic statements flowed into the song lyrics. For example, in "Keep Things Simple", "Change" or "Balance", Olaf Steffens explained the emergence of the lyrics in a later interview to the music journalist Gereon Hoffmann.
But there are also other topics and perspectives on the album, such as the title track "The Score", which is about media supersaturation with its sometimes questionable content, especially in TV soaps and casting shows. Or at "Bale Out", where disbelieving amazement about religious fanatics and unscrupulous bankers is expressed.
The song "No-Man's-Land" deals with the often unreflected treatment of statements by religious dogmatists and the putting over of beliefs and opinions without thinking over. "Right Off The Tracks" is a look in the rearview mirror on what has been experienced during life written in Blues metaphors and packed into an uptempo Rock song. The ballad "Rest A While" focuses on the desire to pause. "Out Of Town" is a little bit the continuation of "Not In This Town" from the 1995's "The Solitary Dream" album: From time to time you just have to get out and escape to the front.
"Through To You" is the description of a sometimes desperate search for oneself in the context of a great, heartfelt love. The lyrics for "Time After Time", on the other hand, plays with partly cryptic words and strong pictures on the subject of "how precious time is".
"The inspiration for the lyrics of "Soulscape" comes from the book "Roadshow" by Canadian Rush drummer Neil Peart", says Olaf Steffens. "I've read some of his books and I like the thoughts and impressions he describes during his long journeys by bicycle or motorcycle across the planet. I've inferred from his detailed travelogues in the book the question of whether there are landscapes that correspond to soul landscapes or respectively can be similar to a state of mind."
Nachdem der Titel für das neue Album feststand und bevor die Aufnahmen ins Presswerk geschickt wurden, musste nun ein geeignetes Layout gefunden werden. Da der Titel der CD "Der Spielstand" lautete, sollte eine passende Grafik dazu geschaffen werden, die den Bezug dazu optisch herstellt. Olaf Steffens hatte die Idee mit einer Anzeigetafel, aber keine richtige Idee, wie das optisch aussehen könnte. Er hatte sich ein paar Notizen mit Begriffen und Synonymen dazu gemacht, die er zu seiner Internetrecherche benutzte, war aber nur auf etwas abgegriffene und stereotype Bilder gestoßen. Im Gespräch mit Layouter Steffen Dietrich, der seit einigen Jahren die Grafiken und Entwürfe für Jancree bearbeitet hatte, kam er mit der Idee, bei einer der großen internationalen Fotoagenturen "iStock Photos" nachzuschauen.
Der Vorschlag, ein Bild einer ramponierten Anzeigetafel im Vintagestil zu verwenden, machte die Suche von nun an etwas leichter. Nach ein paar Tagen wurden Olaf Steffens und Steffen Dietrich dann auch fündig. Es war ein Foto aus einer Serie mit Bildern einer verrosteten Baseballanzeigetafel, die haargenau zum Titel passte, den Vorstellungen entsprach und die man verwenden wollte.
Die ersten Entwürfe wurden erstellt und dann auch den beiden anderen Bandmitgliedern vorgelegt. Beide waren von den Entwürfen und der stilistischen Richtung angetan und so musste jetzt nur noch die Sache mit den Bildrechten mit der kanadischen Fotoagentur geklärt werden. Nach der Überlassung der Rechte mussten nun noch neue Bandfotos gemacht und Texte für das Booklet erstellt werden, bevor die Arbeit am endgültigen Layout starten konnte.
Eines der Fotos aus der iStock Bilderserie von einer verrosteten Baseballfeldanzeigetafel, die für das "The Score" Cover verwendet wurden.One of the photos from the iStock-picture series of a rusted baseballfield scoreboard, which were used for the cover of "The Score".
Scoreboard
After the title for the new album was fixed and before the recordings were sent to the CD press shop, now a suitable layout had to be found. Since the title of the CD was "The Score", a matching graphic should be created to make the reference visually. Olaf Steffens had the idea with a scoreboard, but no real idea what that might look like. He made a few notes with terms and synonyms he used for his internet research, but had only encountered a few tedious and stereotyped images. In an interview with layout designer Steffen Dietrich, who had been working on the graphics and designs for Jancree for several years, he came up with the idea of searching at one of the major international photo agencies "iStock Photos".
The suggestion to use a picture of a battered vintage-style scoreboard made the search a little easier from now on. After a few days, Olaf Steffens and Steffen Dietrich also found what they were looking for. It was a photo from a series of images of a rusted baseball scoreboard that matched the title exactly in the way it was supposed to be and which should be used further on.
The first designs were created and then presented to the other two band members. Both were impressed by the designs and the stylistic direction and so now only the matter of copyrights had to be clarified with the Canadian agency. After the rights had been granted, new band photos had to be made and texts for the booklet had to be created before the work on the final layout could start.
Der Titel stand fest und die Richtung für das Layout ebenfalls. Jetzt sollten noch neue Bandfotos für das Booklet und die anstehende Promotion gemacht werden. Florian Seiler wurde erneut angefragt und so konnte im Winter 2009 die Fotosession für "The Score" beginnen.
Als Location hatte Florian das weitläufige, historische Gebäude der "Woinemer Hausbrauerei" in Weinheim an der Bergstraße vorgeschlagen. Das alte Kellergewölbe bot hervorragende Motive und die Session war zudem mit wenig Aufwand verbunden, da die Band in dem Gebäudekomplex ihr Proberaumdomizil hatte und gleichzeitig das Tonstudio untergebracht war.
Hier eine kleine Fotoauswahl von bisher veröffentlichten und unveröffentlichten Fotos.
The Score Photosession
The title was fixed and the direction for the layout as well. Now new band photos for the booklet and the upcoming promotion should be taken. Florian Seiler was again requested and so the photo session for "The Score" could start in the winter of 2009.
Florian had proposed the spacious, historic building of the "Woinemer Hausbrauerei" (a German so called house brewery) in Weinheim as the photo location. The old cellar vault provided excellent motives and the session was also associated with little effort, as the band had their rehearsal room in the building complex and where at the same time the recording studio was situated.
Here is a small selection of photos from previously published and unpublished photos.
Neben dem musikalischen Part mit Proben, dem Livekonzerte spielen, Songs schreiben und Arbeiten im Tonstudio, hatten Jancree bei Veröffentlichungen immer auch den sehr arbeitsaufwendigen Part der Promotion rund um den jeweiligen neuen Tonträger zu bewältigen. Jancree hatten mittlerweile zum Glück eine kleine, feine Truppe von sehr zuverlässig arbeiteten Leuten um sich herum geschart, die sich mit sehr viel persönlichem Einsatz in die Projekte einbrachten und ohne die Jancree nie so hochprofessionell hätte agieren können. Aber trotzdem bedeutete die Promotion ohne großes Werbebudget einer Plattenfirma oder Agentur im Rücken auch immer zusätzlich - neben den verschiedenen anderen Tätigkeiten - einen unglaublich großen zeitlichen Aufwand für die einzelnen Bandmitglieder.
Stefan "Keegan" Blomenkamp in Duisburg, der nach wie vor das Booking der Konzerte und die damit verbundene Arbeit übernahm. Helmer Rick, der sich um alle Aspekte der Tontechnik kümmerte und mit seinem kleinen Label "Pesch Records" die Produktion und den Vertrieb regelte. Steffen Dietrich, der Layoutmann, der sich seit einigen Jahren um den Entwurf von Promotionmaterial, Tourplakaten und CD-Booklets kümmerte. Youngster Florian Seiler, der bekanntermaßen zum Haus- und Hoffotografen von Jancree avanciert war und nicht zuletzt Markus Krieg, der ebenfalls seit Jahren die ganze zeitintensive Arbeit rund um die Jancree-Website und die Internetpräsenz steuerte. Und natürlich noch Udo Steinbach, der sich bei Konzerten um den Merchandising Stand kümmerte und ab und zu auch den etwas undankbaren Job an der Kasse übernahm.
Mit der Promotion für das Album "The Score" konnte diesmal bereits während der Produktion im Sommer 2009 begonnen werden, da die Single "There Is" bereits fertig abgemischt und gemastert war und somit schon vor Veröffentlichung der CD im April 2010 an Radiosender verschickt werden konnte. Und es folgte auch prompt das erste Airplay bei verschiedenen Internetradiosendern mit durchweg positivem Feedback. Markus Sprengler hatte mit "There Is" einen guten Riecher.
Ab der CD-Veröffentlichung im Frühjahr 2010 sollte die Band auch eine kleine Tour mit ausgewählten Konzerten spielen. Jancree hatten intern entschieden, keine ausgedehnten Clubtourneen mehr zu machen, hatte sich doch die Live Situation für Rockbands über die Jahre weiter drastisch verändert und verschlechtert. Jancree waren zwar eine doch recht bekannte Band mit einem in der Szene wohlklingenden Namen und Ruf. Sie hätten auch durchaus zu diesem Zeitpunkt mehr Konzerte spielen können, aber der überwiegende Teil der Veranstalter war extrem vorsichtig geworden oder konnte sich schlicht Bands und Musiker aussuchen, die aufgrund des Überangebotes bereit waren, für umsonst zu spielen. Auf Qualität wurde dabei oft nicht geachtet, was zählte, war für die Veranstalter oft nur der Hype. Viele Clubs und auch etablierte Acts hatten bei ihren Konzertveranstaltungen zudem mit großer Konkurenz und rückläufigen Besucherzahlen zu kämpfen. Auch Jancree bekamen bei einigen ihrer Konzerte den flächendeckenden Besucherschwund zu spüren, gab es zwar immer noch viele Rockfans, die aber durch das Aufkommen von perfekt aufgenommenen Konzert-DVDs und Home Entertainment und besagtem Überangebot an Bands und Veranstaltungen schwerer zu Konzertbesuchen zu motivieren waren oder sich für jeweils dies oder eben jenes Rockkonzert entscheiden mussten.
Da zu der Zeit kaum ein Veranstalter mehr bereit war, Festgage zu zahlen, war es zunehmend schwierig, eine Tour ohne großes Risiko zu kalkulieren und zusammenzustellen. Jancree hatten sehr viele Angebote mit sogenannten "Door deals", das heißt Beteiligungen am Eintritt und sehr viele Gigangebote mit einschränkenden prozentualen Beteiligungen oder aber gleich ganz ohne Gage. Die Band hatte einfach keine Lust mehr darauf, irgendwo für "eine Kiste Bier und ein Abendessen" zu spielen und dafür auch noch quer durch die Republik zu reisen. Zum anderen mussten ja die Kosten für Ton- und Lichttechnik und Fahrt irgendwie halbwegs gedeckt werden. Ganz zu schweigen von den laufenden Kosten für die Tonträgerproduktion und dem Personal. Hierunter fielen auch Mieten für Clubs und Konzertsäle, denn zunehmend setzte sich die Praxis bei Veranstaltern durch, Locations und Technik über Anmietung zur Verfügung zu stellen. Die in den USA schon seit längerem gängige Praxis des "Pay To Play" war, in etwas abgewandelter Form, nun auch in Deutschland angekommen. Hier war also das ganze Verhandlungsgeschick von Booker Keegan gefragt, denn viele der Deals, die ihm beziehungsweise Jancree angeboten wurden, waren einfach nicht annehmbar.
Während sich also die Konzertsituation schwierig gestaltete und neue Herangehensweisen erforderte, lief die Promotion via Internet hingegen zügig und gut an. Jancree hatten das neue Album auf allen möglichen Profilen platziert und viele Anfragen von Internetradiosendern erhalten. In der Folge gab die Band eine ganze Reihe an Radiointerviews mit Sendern unter anderem in Berlin, Bremen und dem Ruhrgebiet, kam in einige Rankings auf diversen Musikplattformen, wurde für den "JES-Music Award" nominiert und bekam massenweise Feedback aus dem Ausland. Unter anderem war auch die US-Amerikanerin Lucy Piller, die mit ihrer Agentur http://www.allrightnow.com/ in Atlanta die offiziellen Websites von Paul Rodgers, Bad Company, Free und weiteren Acts leitete, auf Jancree aufmerksam geworden und hatte ein großes, sehr wohlwollendes Feature über die Band veröffentlicht.
Außerdem war der Tourauftakt in dem kleinen Musicclub "Gleis 3" in Duisburg im deutschen Fernsehen auf WDR präsentiert worden, einige Konzerte im Rahmen der "Night Of The Trios"-Reihe waren geplant und Jancree waren erneut zu Gast bei den Konzerten von "The Celtic Circle". Seit Sommer 2010 lief auch der weltweite Vertrieb von "The Score" im Internet über das österreichische Digitallabel "Rebeat" an. Und ein TV-Auftritt mit dem Song "Out Of Town" bei "RNF Life" war ebenso in Planung wie ein eigener Jancree-YouTube-Kanal.
Jancree waren 2010 mit sehr guten eigenen Songs auf einem neuen Album am Start, hatten gute Optionen und waren so viel im Gespräch, wie seit Jahren nicht mehr. Aber der weitere Karriereverlauf glich einem Hindernislauf mit hohen Hürden auf sehr schwierigem, unübersichtlichem Terrain.
Original Promotion-CD für die Kampagne rund um "The Score".
Origial promotion CD for the campaign around "The Score". Blaupause der Originaleintrittskarte für den Tourstart in Duisburg.
Blueprint for the original ticket for the tour start in Duisburg.
Promotion And Selected Concerts
In addition to the musical part with rehearsals, playing live concerts, writing songs and working in the recording studio, Jancree always had to cope with the very labor-intensive part of the promotion of the respective new music production. Luckily, Jancree had a small, fine group of people shared around them who worked very reliably, who had a lot of personal commitment to the projects and without whom Jancree would never have been able to act so professionally. But still, the promotion without a large advertising budget of a record company or agency in the back always meant an incredible additional amount of time and effort for each of the band members besides their various other jobs.
Stefan "Keegan" Blomenkamp in Duisburg, who still took over the booking of the concerts and the associated work. Helmer Rick, who took care of all aspects of sound engineering and regulated the production and distribution with his small label "Pesch Records". Steffen Dietrich, the layout man, who for some years has been responsible for the design of the promotional material, tour posters and CD booklets. Youngster Florian Seiler, who was known to be the house and court photographer of Jancree, and last but not least Markus Krieg, who has also spent years doing all the time-consuming work around the Jancree website and their internet performance. And of course Udo Steinbach, who took care of the merchandising at concerts and from time to time did the somewhat ungrateful job at the cash desk.
This time the promotion for the album "The Score" could be started already during the production phase in the summer of 2009, since the single "There Is" was already mixed and mastered and thus could be sent to radio stations before the release of the CD in April 2010. It was promptly followed by the first airplay on various Internet radio stations with consistently positive feedback. Markus Sprengler had a good nose with "There Is" back then.
From the CD release in the spring of 2010, the band should also play a small tour of selected concerts. Jancree had decided internally not to do extended club tours anymore, as the live situation for Rock bands had changed drastically and had even worsened over the years. Although Jancree were a well-known band with a name and reputation that sounded good in the scene, they could have played more concerts at this time, but most of the organizers had become extremely cautious or could simply choose one of the bands or musicians who played for free because of the oversupply. Quality was often not respected, what counted for the organizers was often only the hype. Many clubs and also many established acts had to fight with great competition and declining visitor numbers at their concerts. Jancree as well had to face the widespread loss of visitors at some of their concerts although there were still many Rock fans around. But with the upcoming of perfectly recorded concert DVDs and home entertainment and the mentioned oversupply of bands and events they could be motivated much harder to attend concerts or had to decide themselves for either this or that Rock concert.
Since hardly any organizer was willing to pay a guarneteed fee at that time, it was increasingly difficult to calculate and put together a tour without a high risk. Jancree had a lot of offers with so-called "door deals", that means participation via ticket sales, a lot of gig offers with limited percentage participations or even without a fee at all. The band simply did not feel like playing for "a box of beer and a dinner" as in their early days and traveling across the whole country. On the other hand, the costs for sound and lighting technology and driving had to be somehow halfway covered as well. Not to mention the running costs for the CD production and the staff. This all also included rents for clubs and concert halls, as the practice of renting concert venues and technology became more and more prevalent for concert organizers and club owners. The practice of "Pay To Play", which has long been common practice in the US, had now arrived in Germany in a somewhat modified form. So in these cases the negotiation skills of Booker Keegan were needed, because many of the deals offered to him and Jancree were simply unacceptable.
So while the concert situation was difficult and new approaches were required, the promotion via the Internet started quickly and well. Jancree had placed the new album on all sorts of web music profiles and received many requests from Internet radio stations. As a result, the band gave a number of radio interviews for stations among others in Berlin, Bremen and the Ruhr area, got placed in several rankings on various music platforms, was nominated for the "JES-Music Award" and got tons of feedback from abroad. Among other things, the US-American Lucy Piller, who ran the official websites of Paul Rodgers, Bad Company, Free and other acts with her agency http://www.allrightnow.com/ in Atlanta, became aware of Jancree and posted and released a large, very benevolent feature about the band.
In addition, the tour start in the small music club named "Gleis 3" in Duisburg was broadcasted on German television on WDR, some concerts in the "Night Of The Trios" series were planned and Jancree were again guests at the concerts of "The Celtic Circle"-Festival in Weinheim. Since the summer of 2010, the worldwide distribution of "The Score" on the Internet also started via the Austrian digital label "Rebeat". And a TV appearance with the song "Out Of Town" on "RNF Life" was as well in the planning as a own Jancree-YouTube channel.
In 2010 Jancree were at the start with very good own song material on a new album, had good options and were in focus again. But the further course of the career was like a steeplechase with high hurdles on very difficult, confusing terrain.
Im Rahmen der ausgedehnten Promotionarbeiten zu "The Score" und im Vorfeld des 2012 anstehenden Bandjubiläums "J25", waren Jancree im Herbst 2011 zum wiederholten Mal als Studiogäste in einer der Sendungen von "RNF Life" eingeladen. Ausgewählt hatten Jancree und die Musikredakteure von RNF den Song "Out Of Town", der in einem extra für die Sendung aufgebauten Bühnenbild präsentiert wurde.
Hier der TV-Mitschnitt von "Out Of Town" aus dem Jancree-YouTube-Kanal sowie ein paar Fotos, die Jancree vor und nach dem Auftritt in den Studioräumen und der Garderobe zeigen. Einige der Fotos wurden bisher noch nicht veröffentlicht.
On Air
In the context of the extensive promotion work for "The Score" and in the run-up to the upcoming band jubilee "J25" in 2012, Jancree were once again invited as studio guests in one of the broadcasts of "RNF Life"on German TV. Jancree and the music editors had selected the song "Out Of Town", which was presented in an especially for the TV-show designed stage set.
Here is the TV clip of "Out Of Town" from the Jancree YouTube channel and a few photos showing Jancree before and after the performance in the studio rooms and the artist dressing room. Some of the photos have not been published yet.
Ihr achtes Album "The Score" ist ein wahres Rock-Statement geworden: 14 (!) Studio Tracks wurden im neuen Line-up eingespielt und stellenweise durch die Gitarrenarbeit von Vorgänger Diddl Hock ergänzt. Das äußerst vielseitige Werk des Trios um die Gründungsmitglieder Olaf Steffens und Klaus Schmid mit dem neuen Gitarristen Christian Gasch überzeugt, wie viele ihrer Vorgängeralben, durch außergewöhnliches Songwriting mit fabelhafter Gitarrenarbeit, treibenden Basssläufen, ausgefeilten, kraftvollen Drum-Grooves und sehr eingängigen Melodieführungen und Hooklines. Das ganze perfekt auf den textlichen Inhalt des Longplayers abgestimmt. "The Score": eine Zwischenbilanz, ehrliche Statements dreier gestandener Rock-Musiker. Darf auf keinen Fall in einer CD-Sammlung fehlen!
"Their eighth album "The Score" has become a real Rock statement: 14 (!) brand new studio tracks recorded by the new line-up and exceeded partly through former guitarist Diddl Hock. This very complex trio work around Jancree founding members Olaf Steffens and Klaus Schmid and the new guitarist Christian Gasch convinces through remarkable songwriting, magnificent guitar work, driving bass lines, polished & powerful drum grooves and very catchy melodic hooklines just as much as their previous releases. This all matches perfectly with the lyric content of the longplayer. "The Score" : a provisional appraisal, honest statements of three far advanced Rock musicians. Truly a must for every CD collection!"
Es gibt Vergleiche, die findet man als Musiker gut, andere weniger (an sich findet man Vergleiche immer doof, aber es macht die Sache eben einfacher). Gut finden die drei Musiker von Jancree sicherlich den Vergleich mit Deep Purple und Jimi Hendrix, weniger gut den mit Bon Jovi (nehmen wir jetzt einfach mal an). Und trotzdem haben alle ihre Berechtigung. Soll heißen: The Score bietet wirklich feinen Hard Rock, wie es ihn heute leider kaum noch gibt, mit verzerrten Gitarren, (natürlich!) einer richtig guten, dreckigen Rock-Stimme und Songs, bei denen es eben nicht nur auf Härte und Schnelligkeit ankommt, wie es beim Metal heute oft der Fall ist. Antesten? Unbedingt!
Das Programm zur Stadt (Februar 2011)
"The Score" ist ein Leckerbissen für Rockfans und Freunde superguter, handgemachter Rockmusik. Hervorragendes Songwriting gepaart mit handwerklichem Können. Wo gibt es das heute noch so geballt? 14 richtig coole, sehr hörenswerte Songs, die stellenweise sofort ins Ohr gehen. Dazu noch eine Menge richtig guter Texte mit Message, ohne zu nerven. Anspieltipps gefällig? "Keep Things Simple", "Change", "No-Man's-Land", "Bale Out".
"Der Südwesten der Republik beherbergt seit Jahren dieses auffallend gute Rocktrio mit dem ausgefallenen Bandnamen Jancree. Sie haben gerade mit The Score ein neues Album vorgelegt, dass sich von den Songs her locker internationalen Vergleichen stellen kann. Kompakte Rocksongs mit Tiefgang, Stimme und Seele und unglaublich gut von drei Könnern auf ihren Instrumenten eingespielt und umgesetzt. Bitte mehr davon!"
"Just watched your new video on YouTube "There Is" and I couldn't take my eyes or ears off it. Great song and awesome performance. You guys are fantastic! Loving all of the music here and I'm totally blown away by the great guitar work, too. "Right Off The Tracks" is Smokin'! "Out of Town" is a sure charter. So cool!"
Delaney Simpson, Artist from San Francisco
Songs
# | Titel | Zeit |
---|---|---|
01. | Keep things simple | 3:45 |
02. | Change | 3:00 |
03. | Bale out | 4:09 |
04. | Right off the tracks | 2:23 |
05. | There is | 5:10 |
06. | Through to you | 3:23 |
07. | Rest a while | 5:11 |
08. | Out of town | 3:18 |
09. | The score | 3:33 |
10. | Balance | 3:15 |
11. | Soul landscape | 4:53 |
12. | No-man's-land | 4:13 |
13. | Time after time | 4:18 |
14. | 8707 | 4:48 |
Performers
Klaus Schmid – Schlagzeug & Percussion
Olaf Steffens – Vocals & Bass (Keyboards bei 8707)
Christian Gasch – Elektrische & Akustische Gitarren, Backing Vocals
Gitarren bei 8707, No-Man's Land, Right Off The Tracks, There Is & Time After Time von Diddl Hock
Alle Songs komponiert von Jancree mit Texten von Olaf Steffens
Produziert von Jancree & Helmer Rick
Aufnahmen, Tontechnik & Abmischung von Helmer Rick
Aufgenommen in Helmer Rick's Studio in Weinheim an der Bergstraße
Mastering von Helmer Rick
Fotos von Florian Seiler, fsmedia.biz
Front Cover Bild lizensiert durch istockphoto.com
Cover & Booklet Layout von Steffen Dietrich, scanxpress.de
Jancree möchten den Folgenden danken:
Carmen, Sylvia, Marie, Max, Alex, Dagmar, Marvin, Diddl & seiner Familie Down Under, allen bei Rebeat Digital Österreich und hier speziell Bettina Hofer für ihre geduldige Korrespondenz mit seltsamen Firmen im Musikbusiness, Tom, Robert & dem Team vom recordingladen.de (St. Leon-Rot) für ihre technische Unterstützung, Andi & dem Studiopersonal bei at2music.com (St. Leon-Rot) für unglaubliche neue Sounds, Rudi Ille beim drumladen.de (St. Leon-Rot), Lucy Piller bei allrightnow.com, Atlanta (USA), Junior bei radiofips.de SMASH, Göppingen, Gernot bei challenge-radio.de Berlin, Brain & Locke bei local-radio.de. Bremen, Harry Nösel bei deichradio.de, James Celestino für einen perfekten Bandnamen, Rockin' Rob Riley (Rose Tattoo), dem Personal der Woinemer Hausbrauerei, Uwe und allen Unterstützern in Duisburg & dem Ruhrgebiet und allen Freunden, Fans & Jancree-Unterstützern überall!
Rock on!
Ganz spezieller Dank an:
Unseren Webmaster Markus Krieg dafür, uns perfekt durch die endlosen Tiefen des Netzes zu führen und für das Verbringen endloser Stunden vor dem Bildschirm für uns und unseren langjährigen Freund & Companion Stefan "Keegan" Blomenkamp für seinen ungebrochenen Glauben an den Rock 'n' Roll & Jancree und dafür, mit uns gemeinsam so viele Kilometer zurückgelegt zu haben!
Weitere Infos & Kontakt:
jancree.de
© & ℗ Pesch Records 2010
Klaus Schmid – Drums & Percussion
Olaf Steffens – Vocals & Bass (Keyboards on 8707)
Christian Gasch – Electric & Acoustic Guitars, Backing Vocals
Guitars on 8707, No-Man's Land, Right Off The Tracks, There Is & Time After Time by Diddl Hock
All songs composed by Jancree, with lyrics by Olaf Steffens
Produced by Jancree & Helmer Rick
Recorded, engineered & mixed by Helmer Rick
Recorded at Helmer Rick's Studio, Weinheim (Germany)
Mastered by Helmer Rick
Photography by Florian Seiler fsmedia.biz
Front cover image licensed by istockphoto.com
Cover layout by Steffen Dietrich, scanxpress.de
Jancree would like to thank:
Carmen, Sylvia, Marie, Max, Alex, Dagmar, Marvin, Diddl & his family Down Under,
everyone at Rebeat Digital Austria, especially Bettina Hofer for her patient correspondence with strange companies in the music biz, Tom, Robert & the team at recordingladen.de, St. Leon-Rot (Germany) for their technical support, Andi & the studio staff at at2music.com, St. Leon-Rot (Germany) for amzing new sounds, Rudi Ille at the drumladen.de, St. Leon-Rot (Germany), Lucy Piller at allrightnow.com, Atlanta (USA), Junior at radiofips.de SMASH, Göppingen (Germany), Gernot at challenge-radio.de Berlin (Germany), Brain & Locke at local-radio.de Bremen (Germany), Harry Nösel at deichradio.de, Bremen (Germany), James Celestino for a perfect band name, Rockin' Rob Riley (Rose Tattoo), the staff at the Woinemer Hausbrauerei, Weinheim (Germany), Uwe and all our supporters in Duisburg & the Ruhr area, and all friends, fans & Jancree-supporters everywhere!
Rock on!
Very special thanks to:
our webmaster Markus Krieg for guiding us perfectly through the endless depths of the net & spending countless hours in front of the screen for us and to our long time friend & comapanion Stefan "Keegan" Blomenkamp for his unbroken belief in Rock 'n' Roll & Jancree & for travelling so many roads with us!
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© & ℗ Pesch Records Germany 2010